کشف بیش از سه‌هزار قرص و داروی ممنوعه از یک عطاری در بولوار توس مشهد + فیلم بازی جرئت‌و‌حقیقت از دندان‌ساز یک زورگیر حرفه‌ای ساخت دستگیری جمشید ژاپنی، سرکرده باند لاشخورها بریدن گلوی زن در حمام خانه‌اش و فاش شدن رابطه پنهانی آتش‌سوزی انبار مواد غذایی در خیابان مصلی مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) قتل درپی درگیری خانوادگی مقابل دادسرا موادفروش حرفه‌ای در پوشش مسافربر به دام پلیس افتاد (۲ مرداد ۱۴۰۳) جنایت‌های تکان دهنده مرد قصاب در مشهد خودکشی پس از شلیک خونین به همسر در خیابان‌ حریق منزل مسکونی در بلوار توس مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) آیا همه زندانیان می‌توانند از پابند الکترونیک استفاده کنند؟ منع بیماران مبتلا به سرطان از سفر زیارتی اربعین تصادف رانندگی در بزرگراه پیامبر اعظم مشهد یک مصدوم بر جای گذاشت (۲ مرداد ۱۴۰۳) تغذیۀ سالم راهی برای افزایش ایمنی بدن در برابر هوای آلوده طراحی کیت تشخیص «مننژیت» پژوهشگران مشهدی آیا ادارات استان اصفهان روز پنجشنبه (۴ مرداد ۱۴۰۳) تعطیل است؟ کشف ۱۹ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی بارش باران تابستانی در جاده‌های خراسان رضوی + فیلم (۲ مرداد ۱۴۰۳) آتش‌نشانان مشهدی مانع انفجار نشت الکل در شهرک صنعتی شدند (۲ مرداد ۱۴۰۳) تاکنون ۲۵۰۰ نفر به اداره گذرنامه خراسان رضوی مراجعه کردند | سریعترین راه صدور گذرنامه با اپلیکیشن «پلیس من» جزئیات تازه از جنایت تولیدکننده پادکست در کانادا | چرا راوی «آخرین شاهد» همسرش را به قتل رساند؟ جزئیات تعطیلی چهارساعته واحد‌های صنفی مشهد از ۳ مرداد ۱۴۰۳ تا ۲۰ روز آینده | تابلو‌های تبلیغاتی اصناف خاموش شود
سرخط خبرها

«بافی کوت» شیوه‌ای برای افزایش طول عمر پلاکت‌های اهدایی

  • کد خبر: ۱۷۴۹۶۳
  • ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
«بافی کوت» شیوه‌ای برای افزایش طول عمر پلاکت‌های اهدایی
معاون فنی و فناوری های نوین سازمان انتقال خون گفت: سیستم بافی کوت روش تهیه پلاکت و سایر اجزای خون با مزایای بالا است و طول عمر پلاکت با این روش از ۳ روز به ۵ تا ۷ روز افزایش می‌یابد. البته سرعت تولید محصول اندکی کندتر است که باید خودمان را با آن وفق دهیم زیرا مزایای زیادی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز دکتر عباداله سالک مقدم -معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون در این خصوص گفت: در روش PRP که هم اکنون برای جداسازی اجزای خون به کار گرفته می‌شود، پلاسمای غنی از پلاکت به دست می‌آید.

وی افزود: پس از قرار دادن کیسه‌های خون در دستگاه‌های سانتریفیوژ، با توجه به تنظیمات دستگاه می‌توان یا با روش PRP یا با روش بافی کوت اجزای خون را از هم جدا کرد که در خصوص روش PRP طی دو مرحله سانتریفیوژ سه محصول گلبول قرمز، پلاکت و پلاسما جداسازی می‌گردد و با روش بافی کوت در ابتدا سه محصول گلبول قرمز، پلاسما و بافی کوت جدا می‌گردد و سپس فراورده پلاکت طی یک روند خاص و انجام یک دور سانتریفیوژ دیگر از بافی کوت استخراج می‌شود.

سالک مقدم تاکید کرد: با بررسی شیوه جداسازی اجزای خون در کشور‌های پیشرفته و اروپایی از جمله فرانسه و بررسی مزایا و معایب آن‌ها و رسیدن به بیشترین بهره‌وری، پس از برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد پروژه اجرای بهره‌گیری از سیستم بافی کوت در انتقال خون استان قزوین اجرایی می‌شود.

وی افزود: روش بافی کوت سال‌ها است در بسیاری از کشور‌های پیشرفته انجام می‌شود و انتقال خون این کشور‌ها از مزایای آن بهره می‌برند.

سالک مقدم گفت: سیستم بافی کوت روش تهیه پلاکت و سایر اجزای خون با مزایای بالا است و طول عمر پلاکت با این روش از ۳ روز به ۵ تا ۷ روز افزایش می‌یابد. البته سرعت تولید محصول اندکی کندتر است که باید خودمان را با آن وفق دهیم، زیرا مزایای زیادی دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، وی تاکید کرد: در این روش ضمن تهیه پلاسمای بیشتر، پلاکت به دست آمده فیلتر شده و بدون گلبول سفید است که افزایش کیفیت، کاهش عوارض و کاهش مقاومت پلاکتی را در پی دارد و در نهایت صرفه جویی در سیستم سلامت و سهولت بیشتر در درمان را برای بیمار به همراه دارد.

وی همچنین از استقرار سیستم بافی کوت در استان قزوین خبر داد و گفت: کارشناسان این استان تحت آموزش‌های دقیق توسط شرکت ماکوفارمای فرانسه که تولید کننده تجهیزات مربوطه است، قرار می‌گیرند و در طی آن در خصوص استفاده از این تجهیزات در جهت تهیه پلاکت از بافی کوت آشنا خواهند شد.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون تاکید کرد: به مرور این سیستم در کل کشور استقرار خواهد یافت و با توجه به سیاست‌های سازمان در حد مورد نیاز جایگزین  روش PRP خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->